zaterdag 26 oktober 2013

Halloweentocht in de Posthoornschool

Gisteren, vrijdag 26 oktober, vond de Halloweenwandeltocht plaats rond de Posthoornschool in Wevelgem. Gelukkig waren de weergoden ons gunstig gezind want de regen bleef uit. Als vampier deed ik kinderen, volwassenen en leerkrachten verschieten. Mijn opdracht was om een goocheltruc uit te voeren voor de deelnemers. Wij, de studenten, verzorgden allemaal dus een act tijdens de wandeltocht. De lokale toneelvereniging werd ook ingeschakeld om van de tocht een onvergetelijk moment te maken. Na de tocht kregen we zoveel positieve reacties van de deelnemers en dat deed ons heel veel deugd! Dit vond ik persoonlijk een heel leuk concept zowel voor de kinderen als voor de ouders. De kinderen konden zich volledig inleven tijdens de tocht door zich te gaan verkleden en de volwassenen konden achteraf nog een glaasje drinken in de turnzaal. Hieronder kunnen jullie enkele sfeerbeelden vinden van de Halloweenwandeltocht.

Voor alle foto's klik hier.






zondag 13 oktober 2013

De strapdag

Dag iedereen!

Mijn werkplekschool deed mee met het project van de 'strapdag'. Bijna alle scholen in Vlaanderen doen hier aan mee. Ik vind dit een prachtig initiatief waarbij de kinderen op een bepaalde dag met de fiets (trappen) of te voet (stappen) naar school moeten komen. De 'strapdag' is een combinatie van het woord stappen en trappen. De octopus staat symbool voor dit project (zie filmpje). Om de actie nog wat beter in de verf te zetten hebben ze ook het straplied gemaakt. Dit lied wordt soms afgespeeld in de school. Nu kennen de leerlingen het lied helemaal uit het hoofd! Ik vind het alleen een beetje jammer dat dit project maar één keer per schooljaar wordt georganiseerd. Hieronder vindt u het filmpje met het straplied.

Geniet van het vrolijke liedje!

Viktor

Klik hier voor alle foto's.




zaterdag 12 oktober 2013

De kracht van de leerkracht.

Dag iedereen!

Hieronder een prachtig gedicht van Dominique.
Het gedicht gaat over leerkrachten.
Veel leesplezier!

Elk kind
Is anders
Elk kind
Is speciaal

De kunst
En onze opdracht
Is om met elk kind
Te doen wat nodig is

Geef hem kennis mee,
Maar daarnaast ook liefde
Leer hem leven in vrede
Leer hem omgaan met verdriet

Leer hem spelen met anderen
En leer hem nemen en geven
Leer hem wat je zelf
Had willen leren

En leer het kind dit
Door jezelf te geven
Je eigen liefde
Je eigen kennis

Leer het kind dit
Door kwetsbaar te zijn
Maar soms ook streng

Wees rechtvaardig
Wees oprecht
Maar wees vooral de leerkracht
Die jij zelf altijd wilde hebben.   
 


Gedicht (link)

dinsdag 8 oktober 2013

Ervaringen op de werkplek.

Dag allemaal!

Vandaag op de werkplek was het fantastisch! Het was de startdag voor het muzisch project van onze school. Dit project gaat over de kunstenaar Paul Klee maar de naam van de kunstenaar bleef tot het einde van de dag geheim. Via een ‘cluedospel’ mochten de leerlingen rond en in de school vlaggen, schilderijen en penselen van de kunstenaar zoeken in struiken, op het speelplein, ... De kleuters gingen op zoek naar zijn werkmaterialen die hij gebruikte om zijn schilderijen te creëren. De eerste graad ging op zoek naar een schilderij van Paul Klee. De tweede en derde graad mochten op zoek gaan naar de vlag van het geboorteland van de kunstenaar. Elke vlag die ze vonden schrapten ze op hun briefje. Zo bleef uiteindelijk één land over namelijk Zwitserland, het geboorteland van Paul Klee. Telkens de klas een opdracht tot een goed einde bracht, kregen ze een letter.

In de kerk konden alle klassen kort vertellen wat ze allemaal gevonden hadden over de kunstenaar. Alle letters werden uitgehangen en daarna mochten ze zoeken naar de naam van de kunstenaar. Na het vinden van de naam kwam er wat meer uitleg over de kunstenaar maar ook  over de activiteiten die nog moeten komen in de loop van het jaar. Pop Amedee vertelde ons meer over Paul Klee.
Het was een leuke ervaring!

Hiermee zal ik mijn verhaal voor vandaag afsluiten.
Bedankt om even te komen piepen op mijn blog!

Groetjes Viktor

                                                                 Info over Paul Klee
Pop Amedee
Schilderij van Paul Klee - De goudvis

zaterdag 5 oktober 2013

De eerste schooldag.

Dag allemaal!

Vandaag ga ik jullie wat meer vertellen over mijn eerste dag in de werkplekschool.
's Ochtends om 8u waren we met ons vast groepje van vijf studenten al paraat aan de schoolpoort van de Posthoornschool in Wevelgem.  Spannend! We wisten nog niet wat er ons te wachten stond. Beleefd en wat gespannen bleven we buiten wachten tot Katrien B., onze interne coach, ons vriendelijk verwelkomde. We leerden Katrien, de directeur, de kinderen en natuurlijk de leerkrachten van de school beter kennen. Allemaal enthousiaste toffe mensen!

We kregen een uitgebreide rondleiding in alle lokalen van de school.De directeur toonde ons het werkpleklokaal waar we over de middag kunnen eten, taken maken, ... Het was al snel middag. Ik had ervoor gekozen om op school te eten. De 'pot schafte' stoofvlees met aardappelen en groenten.  Daar heb ik zeker geen spijt van gehad! Lekker!

Na de middag zijn we druk bezig geweest met alle voorbereidingen voor onze muzische voorstelling van Nopjes. We mochten onze voorstelling spelen in een kerk, wat niet zo vanzelfsprekend was! De kerk moest namelijk omgebouwd worden in een 'theater'. De stoelen  in een arenavorm, alle technische voorzieningen testen (zoals de muziek en de micro's), decor klaarzetten, ... We waren er klaar voor!

Mijn eerste dag was er eentje om niet te vergeten! Leuk!

Tot het volgende bericht!

Groetjes Viktor


De leerkrachteningang van de Posthoornschool in Wevelgem